question-mark-pile

Hogyan lehet megtenni ezt a távot evezve?

A hajót az evezős ilyenkor 2-3 órás ciklusokban hajtja az evezővel, majd pihen 2-3 órát. A nap 24 órája ezekből a ciklusokból áll, az utóbbi években ez vált be leginkább a sikeres átevezőknek. Az áramlatok és széljárás is segít a táv leküzdésében, így evezéssel napi 80-120 km-t is meg lehet tenni.

Miért ezen az útvonalon kell evezni?

Azért, mert az Atlanti óceánon az áramlatok ezt az utat teszik lehetővé nyugati irányba. Ha Keletről Nyugatra, tehát visszafelé akarunk jönni, Kanadából kell indulni, és Angliába lehet megérkezni. Az Atlanti óceánon ilyen irányú áramlatok vannak.

Hogyan lehet navigálni a tengeren?

Tengeri használatra alkalmas GPS-el, iránytűvel, és ha esetleg a tartalék GPS is elromlik, akkor a csillagok és a nap alapján.

Hol és hogyan alszik ilyenkor az evezős?

A hajó elülső kabinjában van kialakítva a zárt kabin, ahol az evezős pihenni tud.

Mit eszik és iszik ilyenkor az evezős?

Olyan élelmiszereket lehet elvinni ilyenkor, amelyeket nem kell melegíteni, sem hűteni. Például puffasztott rizs, kétszersült, fehérjeporok, konzervek, befőttek, vitaminok, csokoládék, energiaszeletek, müzli, stb.
A vizet tengervízből állítja elő egy speciális készülék, de probléma esetére vésztartalék van a hajón ásványvízből. Az élelmiszerekből is pakolunk tartalékot. Ha a vízkészítő is elromlik és a tartalék víz is elfogyna, akkor vannak technikák a létfenntartáshoz szükséges víz összegyűjtésére.

Honnan lesz energiája a hajónak?

Napelemek biztosítják az energiát, több panellal is, melyek egymástól függetlenül vannak vezetékelve, több akkumulátorra. Erről van megtáplálva a világítás, és az elektromos eszközök.

Mi történik mikor az evezős alszik?

Ilyenkor az evezők ki vannak kötve a hajóhoz, és a hajó sodródik az óceánon, mivel akár 2 km-es mélység is lehet a hajó alatt, így lehorgonyozni nem tud.

Mitől függ, hogy mennyi idő alatt ér át egy evezős?

Függ a hajó kialakításától, súlyától, szerkezeti anyagától, az adott időszak időjárásától, és attól ,hogy az evezős milyen ciklusokban evez, illetve mentálisan és fizikálisan milyen állapotban van. Az út végén gyorsulhat a hajó, mivel egyre könnyebb lesz a csökkenő készletek miatt.

Milyen biztonsági és egészségügyi felszerelések vannak a Spartanon?

Többféle, egymástól független műholdas kommunikációs rendszer, GPS navigációs eszközök, VHF rádió, fényképező, kamera, laptop, mp3 lejátszó van a fedélzeten. Az egészségügyi csomagban sebvarró felszerelés, fertőtlenítők, antibiotikumok, fájdalomcsillapítók, kötszerek, stb. vannak.

Ki lehet kötni útközben?

Csak a Kanári szigeteken, azután már nincs lehetőség kikötésre a nyílt óceánon.

Lesz kommunikáció az itthoniakkal?

Igen, műholdas telefonon keresztül, és minden nap időjárás előrejelzést fogok kapni sms-ben.

Milyen lesz az időjárás?

Alapvetően ebben az időszakban nagyrészt jó idő van az óceánon, néha fordul elő egy-egy vihar ami napokig tarthat. Szembeszél is előfordulhat pár napig. A Kanári szigetektől kezdve meleg lesz napközben, főleg a Karib térségben.

Mi történik, ha viharba kerül a hajó?

Akkor a hajót egy „vihar horgonnyal” lehet fékezni a hullámok közt, ami kicsit stabilabbá teszi, mint a leszálló repülőkön lévő kis ernyő, csak ez itt vízbe van dobva és úgy fékezi a hajót, ráadásul a hullámokkal szembe fordítja, így felborulni kisebb eséllyel tud.

A cápákra és kalózokra figyelni kell?

Ebben a térségben nincsenek kalózok. A cápákat illetően az evezős minimális időt tölt a tengerben, igazán csak akkor kell bemenni a vízbe, amikor a hajó alját takarítja meg a lerakódásoktól, hogy gyorsabban haladjon. Ez az időtartam pedig ~30 perc, ráadásul a cápák nem azonnal támadnak, mint a filmekben. Viszont a medúzákkal vigyázni kell, és ha esetleg megcsípne, akkor többféle injekcióval is készültem.



Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCvl2gxAJz-6j6ZtYto3jQpw
Instagram: https://www.instagram.com/orhajozsef/